Bezemer & Kuiper

contact met uw vertrouwenspersoon
Header

1 april 2014

Erachter of ernaast?

Erachter of ernaast?

Ik hoor nogal eens van vertrouwenspersonen dat het hun taak of positie is om ‘achter de melder te staan’. Ik vraag altijd wat dit betekent. Ongeveer de helft, schat ik, bedoelt dat het niet aan de vertrouwenspersoon is om de waarheid te achterhalen. Met andere woorden, dat je als vertrouwenspersoon niet naar de beschuldigde persoon toestapt om zijn of haar kant van het verhaal te horen. En daar hebben deze vertrouwenspersonen gelijk in, waarheidsvinding is niet de taak van een vertrouwenspersoon.

De andere helft van de vertrouwenspersonen bedoelt met ‘achter de klager staan’ dat ze moeten uitgaan van alles wat klager zegt. En ook dat klopt. Maar uitgaan van wat iemand vertelt is niet hetzelfde als een klager in alles gelijk geven, of geen kritische vragen mogen stellen, of niet mogen wijzen op ongerijmdheden in een verhaal. Uitgaan van wat iemand vertelt betekent evenmin dat je in de functie vertrouwenspersoon klagers niet zou mogen confronteren met bijvoorbeeld rigiditeit of extreme eisen over wat er zou moeten gebeuren. Of dat je iemand niet zou mogen wijzen op het eigen aandeel in escalatie van conflicten. Als dat aan de orde is. Kortom, alles voor zoete koek aannemen en in alles ‘meegaan’ met klagers is niet de bedoeling. Sommige klagers kunnen immers oneerlijk zijn, of onredelijk, of de realiteit van het werkende leven uit het oog verliezen. Sommige klagers zijn gewoon star, of haatdragend, of blazen vervelende incidenten op tot het grootste onrecht dat iemand ooit werd aangedaan. ‘Achter een klager staan’ is in zulke gevallen geen optie. Achter iemand staan betekent immers dat je iemand verdedigt, als het moet te vuur en te zwaard. En dat is nou net niét de taak van de vertrouwenspersoon. Je bent als vertrouwenspersoon namelijk niet iemands advocaat.

Een vertrouwenspersoon helpt een klager of melder door náást hem te staan. En vanuit die positie een klager of melder te steunen. Een vertrouwenspersoon ondersteunt een melder of klager om diens ervaringen en gedachten te verwoorden en te ordenen. Hij  helpt de hulpvraag concretiseren, onderzoekt samen met klager wat deze zelf kan doen, en waar deze hulp nodig heeft en van wie. Dat doe je vanuit de positie van náást iemand staan. En dat is toch echt wat anders dan dat erachter!

Willeke Bezemer

 

http://canadapharmacywithnorx.com/ – http://viagranorxotc.com/ – cialis free coupon – http://viagrabebstwayonline.com/ – buy cialis
cialischeapnorx.com/ cialisnorxpharma.com/ http://viagrabestonlinestore.com// viagranorxbestonline.com/ canadian pharmacy meds
otc cialis-pharmacy technician training online-cialis daily-free viagra coupon-viagra without a prescription